Digitala trender 2021

23/02/2021

 

2020 var ett år som förde med sig många svårigheter för många aktörer i samhället. I följd av de ändrade förhållandena så har även nya sätt att sälja marknadsföra sig och sina produkter fått uppkomst. De nya metoderna  för med sig förändringar i branscherna och många företag bör nu kanske se över sin strategi för att vara fortsatt relevanta, eller till och med ta vara på chansen för att få en fördel på den förändrade marknaden. Idag kommer du få ta del av fyra digitala trender för år 2021 som kan hjälpa dig att få rätt fot in på den förändrade marknaden. Häng med!

Växande e-handel

E-handeln har fortsatt att spela en allt större roll under 2000-talet och inte minst under 2020. Med det hör sagt så är det inte så konstigt att den kommer ha en fortsatt stor roll under 2021 och framtiden. Den globala B2C e-handeln har ökat från 1,3 tr USD till 3,5tr USD mellan år 2014 och 2019 och tillväxten saktar inte ner. År 2023 förväntas omsättningen nå hela 6,5tr USD. NASDAQ förmodar att hela 95% av alla köp år 2040 kommer att vara onlineköp.

Handel via sociala medier

Handeln på sociala medier är en del av den totala e-handeln, men är det är en funktion som förtjänas att ha sin egna punkt och mer vikt under 2021. Sociala medier är större än någonsin och det slutar inte växa 2021. I takt med att fler och fler personer spenderar mer och mer tid på sociala medier så växer också möjligheten att synas och marknadsföra sig på de växande plattformarna. Har en produkt någon gång fångat din uppmärksamhet på sociala medier, men du inte vetat vart du kan köpa den? Social shopping löser det problemet direkt i ditt flöde. Genom att använda dig av social shopping så kan du enklare illustrera hur din produkt eller tjänst fungerar rakt in i målgruppens flöde. Processen förenklar och förkortar köpvägen så att kunden enkelt kan hitta och checka ut med produkten som fångat deras intresse.

 

Goda relationer

När samhället och företagen går mer och mer mot digitalisering så kan vikten av att behålla en mer personlig kontakt vara viktigare än någonsin. Att förlora det personliga och mänskliga kan vara en bieffekt av digitaliseringen och jakten på effektivitet. Det har alltid varit av stor vikt att ha en bra relation med sina kunder och att vara öppen och välkomnande mot potentiella. Flera gånger så kan den avgörande faktorn när en kund står inför ett köp hos dig eller din konkurrent vara känslan eller relationen kunden har till dem båda företagen. 


En bra relation med kunderna skapar inte bara en kund som är lojal och återkommande, utan kan även agera som ambassadör åt företaget och förmedla deras goda syn till människor i sin omgivning. Även kunder som inte är nöjda men som har en bra relation med företaget är mer benägen och bekväm med att ta upp problemet med ditt företag, istället för att gå och sprida dåliga rykten. Genom att ha den goda relationen med kunden så ger det oss en chans att lösa problem och skapa fler nöjda och lojala kunder.
 

Videomarknadsföring

Videomarknadsföring är inget nytt begrepp och det har varit med oss ett tag, men antalet användare som föredrar videomarknadsföring och det stora antalet kreatörer som skapar innehåll har aldrig varit större. Appar och funktioner som Youtube, TikTok, Instagram Reels, Facebook Watch och Snapchat Spotlight lägger fokus på video som primärt innehåll. Användandet av dessa växer allt mer, ppen TikTok laddades ner hela 315 miljoner gånger under endast första kvartalet 2020 och användes i genomsnitt ca 8 gånger dagligen av olika användare. Plattformarna för video kreatörer växer sig allt större och blir endast fler och fler, allt eftersom detta så blir växer även möjligheterna att använda sig av dem.

Lycka till!

 

Läs gärna också:

Varför bör ditt företag ha en blogg?

Så lyckas du med din E-handel

Bästa tiden att publicera på sociala medier 2021

Medlem i Småföretagarna?

Oavsett om du vill skaffa din första webbplats eller om du tröttnat på din nuvarande så kommer här ett kanonerbjudande till dig som medlem i Småföretagarnas Riksförbund.

Prova webbplats kostnadsfritt i 3 månader

Därefter från 99 kr/mån. Ingen bindningstid, ingen startavgift.

Läs mer