Hantera ordrar
Om du vill hantera en order klickar du först på ordernumret alternativt knappen "Redigera" längst till höger.
Inne på ordern har du nu ett antal flikar du som kan jobba med.
Sammanfattning
Kommentarer
Under sammanfattning kan du lägga in kommentarer (för kund eller internt) på ordern.
Skicka orderbekräftelse på nytt
Orderbekräftelser skickas per automatik till kunden om ni inte inaktiverat den funktionen under Konfiguration. Vill du skicka bekräftelsen på nytt kan du klicka på den orange knappen:
Frakt
Redigera order
Under fliken "Frakt" kan du redigera en order.
Lägg till produkt i befintlig order
Allra längst upp finns ett formulär för att lägga till en produkt i en befintlig order. Leta upp produkten du vill lägga till, ange antal och tryck "Lägg till produkt".
Redigera produkt i befintlig order
Om du vill öka eller minska antalet för en viss produkt i en order klickar du på "Redigera" längst till höger i produktlistan. Ändra antalet i rutan och klicka "Spara" för att genomföra ändringen.
Radera produkt i befintlig order
Om du vill radera en viss produkt i en order klickar du på "Radera" längst till höger i produktlistan.
Dela upp order
Om du vill dela upp en order i två eller fler försändelser för att de exempelvis ska skickas vid olika tillfällen Klickar du på "Dela" längst till höger om den produkt som ska flyttas.
Lägg in spårningskod
Om du vill skicka med en spårningskod med leveransbekräftelsen kan du mata in denna i fältet spårningskod:
Om du har en integration med ett system som förser webbshoppen med spårningskod sker detta automatiskt.
OBS! Säkerställ att du du har stöd för spårningskod i dina utskicksmallar om du vill att kunderna ska kunna spåra sina varor från sin leveransbekräftelse.
Ändra leveransstatus
Om en order innehåller produkter som ej är restnoterade får den automatiskt status "Redo". Ordrar som innehåller produkter som är restnoterade får istället status "Restnoterad".
När en order är skickad ändrar du status till "Skickad". Om du har en integration med ett affärssystem sker detta oftast automatiskt när du ändrat status i affärssystemet.