Sidinställningar

 

 

 

 

Titel - Här anger du sidans titel som kommer synas i alla menyer på webbsidan.

Webbadress - Här anger du den kortadress sidan ska ha (ex. wm3.se/produkter). Du behöver endast fylla i det ord som ska synas efter snedstrecket. Exempelvis; om sidan du skapat är en produktsida och ska ha adressen wm3.se/produkter, fyller du endast i "produkter" i Url-fältet.

Språk – Om din hemsida finns på flera språk anger du vilket språk den här specifika sidan ska tillhöra.

Förälder – Om det är en undersida du skapat anger du var i strukturen den ska ligga.

Om du väljer "Root" kommer sidan du skapat synas i huvudmenyn. Anger du en befintlig sida som förälder kommer din nya sida läggas som en undersida till föräldrasidan och blir tillgänglig för besökaren via en undermeny.

Position - Här anger du sidans position i förhållande till andra sidor på hemsidan. Det påverkar placeringen i huvudmenyer och undermenyer.

Publicerad - Den här rutan bockar du i om sidan ska synas för alla som besöker sidan. Låt sidan vara opublicerad tills du fyllt den med innehåll. Du hittar den i trädstrukturen även om den är opublicerad.

Synlig i menyer - Denna ruta bockar du i om du vill att det ska finnas en länk till denna sidan i huvudmenyn.

Länksida - Denna bockar du i om du vill att besökaren ska skickas utanför din hemsida så fort den trycker på sidlänken på din hemsida. Då fyller du målsidans webbadress i fältet för webbadress. Se instruktionsfilm om länksidor.

Mall - Här väljer du vilken mall du vill använda för sidan. Du kan exempelvis ha olika layoutmallar för start- och undersidor. Behöver du en ny sidmall, kontakta supporten.

SEO-inställningar

Sökmotoroptimering av din hemsida blir allt viktigare. Till stor del påverkar du din hemsidas ranking genom innehållet på din hemsida, men under varje sidas SEO-inställningar kan du ange hur du vill att sidan ska presenteras om den dyker upp i resultatlistan på Google.

Inställningarna hittar du under sidinställningarna som du når genom kugghjulet i verktygsfältet. Därefter väljer du fliken för SEO i överkant på sidan.

Här kan du fylla i SEO-titel (bör vara max 65 tecken) samt SEO-beskrivning (ca 150 tecken). Nedan ser du ett exempel på hur det ser ut på Google.

Sidversioner

Ibland kan man vilja återgå till en tidigare version av en sida eller kanske förbereda inför en kommande publicering, då är versionshantering bra.

När du är inne på sidinställningar hittar du i överkanten en flik som heter Versioner. Där kan du titta på äldre versioner av sidan och växla mellan du vill ska vara publicerad. De senaste nio versionerna av sidan finns sparade.