Varför bör ditt företag ha en blogg?

15/02/2021

Du har självklart något att vinna på genom att du har en blogg på din webbplats. Jag pratar om en blogg som är relevant för din verksamhetsnisch, inte en blogg där du berättar i detalj vad du gjort under dagen. Bloggen ska skapa förtroende, generera trafik och bygga upp ditt varumärke. Många företagare har svårt att förstå vikten av att lägga ner tid på att skriva blogginlägg och fördelarna med att hålla igång det. I dagens inlägg lyfter vi fram de två viktigaste anledningarna till varför ditt företag bör ha en blogg! 

 

Du driver trafik till din webbplats

En vän kom fram till mig en dag och frågade mig varför CAIA QUEENS har en blogg på sin webbshop: "Vad gynnar blogginläggen det sminkmärket som säljs?" frågade hon. Jag gick in på webbplatsen och konstaterade direkt att det var intervjuer som är huvudtemat i blogginläggen. Personer och influencers som älskar smink har blir intervjuade om vad för märke de föredrar, när intresset för smink väcktes hos dem och varför den potentiella kunden ska välja att köpa just detta sminkmärke. Jag svarade vännen att "skribenten använder termer i inläggen som matchar med söktermer som användare söker på Google och som i sin tur både driver trafik till webbplatsen och ger högre ranking i det organiska flödet".  

SEO 

Tittar vi på hur det här gynnar din verksamhet kan vi börja med att nämna att bloggen ger dig en stor möjlighet att jobba med webbplatsens SEO (Sökmotoroptimering). Det handlar om att din webbplats ska hamna högre upp på Googlesökningarna genom bra sökordsoptimering på webbplatsen. Man brukar kunna säga att ju högre upp du hamnar på en sida desto större chans är det att användaren väljer att klicka in sig på din webbplats. Se det från din egen synvinkel, när du söker efter något på Google, klickar du oftast på det som hamnar högst upp i listan eller letar du vidare i listan längre ner? Oftast är det sällan användare orkar skrolla igenom alla sidor som matchar det som dem sökt efter och väljer därför till största sannolikhet att klicka sig in på de första länkarna på sidan.

Sociala medier

En rekommendation är att kombinera blogginläggen med din verksamhets sociala medier. Det du gör är att du skriver ut en liten del av blogginlägget för att väcka ett intresse hos dina potentiella läsare och länkar till inlägget på webbplatsen för att de i sin tur ska klicka sig in dit. Läsarna hamnar direkt i blogginlägget som du lyft fram i ditt medium och där du självklart dessutom har hänvisat till de övriga inläggen/artiklarna som finns där. Mer sessioner och trafik, enkelt sagt. 

Skapa relationer mellan dig och dina besökare (potentiella kunder)

Ibland räcker det inte med informationen om din verksamhet som finns på hemsidan under "om oss". Det är oftast kortfattade texter som finns där för att skapa en översiktlig bild om vad du erbjuder för produkt/tjänst. Genom att du skriver blogginläggen relaterade till din verksamhet får du en möjlighet att visa upp den från ett annat och lite personligare perspektiv. Några exempel är om du presenterar medarbetare från kontoret, kommande aktiviteter eller händelser som berör verksamheten, visar upp hur ditt företag jobbar med och vad ditt varumärke står för. Det här är självklart inte bara bra för potentiella kunder utan också för framtida samarbetspartners och medarbetare. Det gäller att du visar upp vilket grymt företag du driver för att locka fler till att jobba hos er! 

Ett blogginlägg i veckan eller ett varje dag?

Antal inlägg du bör skriva i veckan beror helt och hållet på vad det är för innehåll som du levererar. Skriver du inlägg bara för att fylla innehållet på din webbplats utan att riktigt tänka igenom det du skriver kommer det inte ge någon märkvärdig effekt. Skriver du däremot inlägg med riktigt bra innehåll är risken väldigt låg att dina besökare uppfattar dig som tjatig. Ju mer kunskap och värde du kan leverera i ditt innehåll tidigt i din skrivprocess, desto högre resultat får du. Jag rekommenderar ett inlägg i veckan, det är lagom för att också hinna med övriga arbetsuppgifter och även finnas där för dina kunder när dem behöver hjälp och rådgivning. Om inläggen du skriver idag innehåller tillräckligt god kvalité är chansen stor att den genererar trafik till din webbplats under en längre tidsperiod. Med den här anledningen hävdar jag att det är värt att faktiskt lägga ner några timmar i veckan på bloggskrivandet för att innehållet ska bli så relevant och intressant som möjligt för dina besökare.

Lycka till!