Varför digital närvaro?

10/03/2021

 

Du har säkert hört ordspråket “Syns du inte, så finns du inte” och det stämmer faktiskt bra i den digitala världen också. Större delen av den svenska befolkningen är idag ständigt uppkopplade mot sociala medier och cirka 61% använder sig dagligen av Google för att hitta det dem söker efter. Som företag är den stora mängden digitalt användande en chans för dig och ditt företag att synas. Att vara bland de första på Google resultaten och vara högst upp i flödet på sociala medier hos dina potentiella kunder. Det här något som alla företag vill nå eftersom det får en att synas, och syns man ökar chanserna till konvertering. I dagens artikel kommer du att få 5 tips på hur du kan lyckas med din digitala närvaro, häng med!

 

#1 Skapa en digital strategi

Innan du kan ge dig ut och toppa listorna och flödena så är det bra att lägga ner grunden. Genom att skapa och definiera en bra digital strategi med tydliga och mätbara mål, så kan du undvika misstag som att sakna målgrupp och rikta sig för brett, eller helt enkelt slösa resurser på fel saker.


#2 Följ en röd tråd

Du vill förmedla ditt varumärke på bästa sätt, när du väl har fått fram exakt vad och vart du vill förmedla varumärket, så är det viktigt att hålla en röd tråd. Genom att hålla en röd tråd genom din kommunikation, genom de olika plattformarna och medierna du vistas på så förmedlar du ett företag till kunden. Om en röd tråd inte hålls så är det lätt att du inte får ut rätt budskap till alla kunder, dina kunder blir osäkra på företaget och allt blir i sin helhet spretigt.


#3 Sökordsoptimera

Som nämnt innan så vill vi hamna längst upp i sökresultaten, men hur gör vi det egentligen? Jo, genom att arbeta med sökordsoptimering så ökar du dina chanser för att sökmotorerna rankar dig högre. Bättre sökordsoptimering ger bättre rankning vilket i sin tur leder till mer trafik. Trots att det låter som att sökordsoptimering är en magisk nyckel till flera affärer så är det viktigt att tänka långsiktigt. Stora förändringar sker inte över natten, och ett långsiktigt tänk är bra att ha med sig.

#4 Håll ditt flöde levande

Att ha ett bra uppdaterat flöde på sociala medier, webbplatsen samt sökmotorerna är något som gynnar företaget. Besökare vill ha uppdaterad information, nyheter och priser, om informationen är flera år gamla ökar risken för missnöjda kunder. Innehållet som publiceras bör alltid vara målgruppsanpassad för att nå hem med budskapet så bra som möjligt. Ett anpassat innehåll ökar chansen för engagemangsskapande hos besökarna, detta kan i sin tur leda till högre interaktion, gillningar, kommentarer och delning. Allt detta är faktorer som ökar din exponering och stärker din digitala närvaro. 


#5 Analys

Arbetet med att mäta, analysera och utvärdera är otroligt värdefullt för ditt företag och kan ge dig en insyn till vad dina besökare vill se och vad du bör eller inte bör fortsätta med i framtiden. Genom att mäta, till exempel ett inlägg som har presterat väldigt bra och sedan analysera och utvärdera varför det kan ha presterat på det sättet så kan du fortsätta med samma sorts inlägg.


Om du arbetar kontinuerligt med analysen och utvärderingen så kommer du även se vilka inlägg som inte går hem hos besökarna, det är då bäst att se över förbättringsförslag eller testa något helt annat. Att belysa de typer av inlägg som inte är framgångsrika kan stoppa arbetet med samma sorts innehåll i framtiden och på så sätt stoppa slösandet med tid och pengar. 

 

Utöver ovannämnda tips är det dessutom väldigt viktigt att välja ut rätt kanaler för just ditt företag att synas på! 


Det finns ett stort utbud av digitala kanaler att jobba med vilket är en otrolig möjlighet för företag att kommunicera med sina kunder på. Det är viktigt att veta hur vi driver trafiken till webbplatsen från bland annat:

  • Sökmontorer 
  • Facebook 
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Tiktok
  • Pinterest med mera.

Lycka till!

 

Läs gärna också:

Så lyckas du med din E-handel

Varför bör ditt företag ha en blogg?

Instagram - Kommunicera genom bilder

 

Medlem i Småföretagarna?

Oavsett om du vill skaffa din första webbplats eller om du tröttnat på din nuvarande så kommer här ett kanonerbjudande till dig som medlem i Småföretagarnas Riksförbund.

Prova webbplats kostnadsfritt i 3 månader

Därefter från 99 kr/mån. Ingen bindningstid, ingen startavgift.

Läs mer