Så lyckas du med din E-handel
16/03/2020
Vi får ofta frågan från entreprenörer och kunder som har webbshopar hur de ska göra för att lyckas för att växla upp sin verksamhet, få mer uppmärksamhet och sälja mer. Därför kommer vi idag att rada upp 7 olika steg som du behöver för att lyckas med din e-handel!
1. Tro på din produkt
Steg nummer ett handlar om att du behöver tro starkt på din produkt.
Detta kanske låter helt galet, men många av de som skapar upp sina webbshopar använder sällan produkterna som de själva säljer. Varje gång vi jobbar med ett företag som vi vill representera eller om vi ska hjälpa dem med att väcka intresse hos andra och presentera deras produkt, behöver vi sätta oss in i vad produkten uppfyller för behov och hur den fungerar för oss. Det är viktigt att, som säljare av en produkt, kunna känna en personlig relation till produkten som säljs.
2. Se till att det finns en efterfrågan på produkten
Steg nummer två handlar om att se till att det finns en efterfrågan på produkten.
Många gånger startar företag upp webbutiker utan att det faktiskt finns någon efterfrågan på produkten. Det börjar med att du skapar en publik, är aktiv på sociala medier, skapar YouTube-videos med mera. Genom innehållet som du skapar försöker du därefter använda för att sälja någonting. Problemet är ofta att du inte har lyckats fånga upp det intresset hos människor som kommer leda till en efterfrågan av din produkt. Det här gör det svårare att definiera hur marknadsmöjligheten för produkten ser ut.
Det bästa sättet att kunna identifiera produkten är från människor som behöver en lösning för de problem som dem har. För att ta reda på om din produkt kommer att skapa en efterfrågan är om du delar din idé med andra. Ställ frågan genom exempelvis en enkät. Berätta om din nya produkt, vad den fyller för funktioner, vilka problem den löser med mera. Ställ därefter frågor som kan besvara hur efterfrågan på din produktidé är.
Det som ofta händer är att du lägger ner mycket energi och tid på någonting som du tror på men som inte finns ett behov av på marknaden. En viktig del att lägga fokus på analysen av den respons du fått in. Det är nämligen från responsen du kommer kunna ta reda på om det finns en vinning i att påbörja ditt arbete med försäljning av produkten, eller inte.
3. Skapa spridning
Steg nummer tre är att skapa spridning, att få en distribution.
Nu när du har din produkt, du vet att det finns en efterfrågan, det är något som du använder och tror på måste du tänka på hur du ska få ut ordet om den. Webbshoppar är relativt enkelt att sätta upp (se här), det krävs inte jättemycket teknisk kunskap för att ha eller skapa en webbshop. Det du behöver tänka på är hur du ska få din produkt att synas för flera människor. Det snabbaste sättet att göra det på är att hitta personer som redan säljer eller kommunicerar till din målgrupp och finn ett sätt att jobba ihop.
Ett exempel är om du vill sälja träningskläder. Du skulle kunna kontakta en influencer som har ett nätverk där din målgrupp befinner sig i. Kom överens om ett upplägg som passar och gynnar er båda i syftet att skapa spridning för din produkt. Med andra ord bör du hitta den personen som kan distribuera din produkt till flera människor samtidigt istället för att du själv ska söka upp en person i taget.
4. Ta fina bilder
Steg nummer fyra är att du ska ha och ta fina bilder på din produkt.
Det är så förvånande hur många webbshopar det finns som inte har fina produktbilder. Det är nämligen en fantastisk och effektiv möjlighet att kunna sticka ut och visa hur din produkt fungerar, ser ut eller passar. En fin bild ökar chansen att personer klickar på den för att läsa mer om produkten. Därför rekommenderar vi att du investerar extra tid till att ta fina bilder. Antingen gör du det själv om du känner bekväm i det, eller anlitar du en fotograf som kan göra det åt dig. Se därför till att alla dina produkter har en bild och att bilderna är fina och tilltalande.
5. Detaljerade produktbeskrivningar
Steg nummer fem är att du måste skriva detaljerade produktbeskrivningar.
Bredvid den fina bilden bör du därför se till att ha en lång och detaljerad beskrivning så att du kan vara säker på att kunden inte missar eller missförstår någonting. Det finns så många webbutiker som har produktsidor där enbart en kort rad finns om vad produkten heter. Det räcker inte för att övertyga en ny besökare om att köpa din produkt. För att lyckas behöver du skapa en berättelse, en berättelse som skapar en behovskänsla hos personen som sitter och tar del av informationen. Försök att på ett effektivt sätt flika in med ett par rader om hur denna produkt underlättar i vardagen, beskriv kvalitén och funktionaliteten. Skapa ett behov och ett intresse.
Tänk på att kunden vill:
- veta vad det finns för fördelar med produkten
- veta vad de potentiella biverkningarna är
- veta hur mycket det kommer att kosta honom/henne och
- förstå den personliga relationen
Optimera din text därefter utifrån ett användarvänligt och läsbart perspektiv såväl från ett sökordsoptimerat perspektiv. Många webbshopar är lite sämre utifrån ett SEO-perspektiv på grund av att deras SEO-titlar och beskrivningar är väldigt korta och svaga. Med andra ord bör du investera tid i att ta fina bilder och att skapa grymma produktbeskrivningar vilket i sin tur kan leda till att din webbshop kommer att innehålla 100 produkter istället för 10 000. Skillnaden är att du väljer ut de som verkligen bryr dig om och som du finner vinning i.
6. Samla E-postadresser
Steg nummer sex handlar om att du bör se till att fånga upp dina besökares e-postadresser.
Många av de största misstagen som webbutiker gör är att de förväntar sig att kunden köper produkten direkt. Kan liknas med att du gifter dig vid första ögonkastet. I vanliga fall gifter sig inte folk första gången de träffas utan de kommer tillbaka. För att din kund ska komma tillbaka bör du ta det där extra steget för att locka tillbaka henne. Detta kan du göra genom att ge besökaren en mindre bonus och därefter fånga in hennes e-postadress till din lista för att du senare ska kunna följa upp med nyhetsbrev. Det är väldigt sällan du stöter på en besökare som vid första gången inne på din webbplats köper din produkt. För att känna sig säker behöver besökaren lära känna produkten, få en känsla av att han eller hon verkligen kommer ha nytta av den och att den kommer lösa ett problem åt henne/honom.
Den potentiella besökaren behöver drivas in till din webbplats där du samlat dina produkter med fina bilder och detaljerade beskrivningar. Väl när du har e-postadressen kan du skicka ut ett nyhetsbrev med ett erbjudande som ger besökaren möjlighet att få ut mer värde av pengarna han eller hon betalar för produkten. Därefter kommer du ha möjlighet att annonsera till kunden genom att du sätter upp en kampanj utifrån alla de e-postadresser som du samlat in och involverar produkter som är relaterade till respektive kund.
7. Få din teknik att fungera
Steg nummer sju handlar om att få din teknik att fungera på rätt sätt.
Det finns många saker att tänka på som bland annat:
- Laddningstiden på sidan
- Optimering av varukorgen
- Att minska antalet steg besökaren måste ta från intresse till köp.
Kom igång med din E-handel idag med WM3 Shop!
WM3 Shop är en komplett e-handelsplattform anpassad för såväl Business to Business (B2B) som Business to Consumer (B2C). Plattformen är fullt integrerad med många av marknadens populäraste affärssystem, betalningslösningar och logistiksystem vilket sparar både tid och pengar då dubbelarbete undviks - allt för att du som kund så snabbt som möjligt ska kunna räkna hem investeringen.
Kontakta oss här om du vill ha mer information om hur vi kan hjälpa dig att lyckas på webben och skapa en skräddarsydd webbplats och webbshopp!
Medlem i Småföretagarna?
Oavsett om du vill skaffa din första webbplats eller om du tröttnat på din nuvarande så kommer här ett kanonerbjudande till dig som medlem i Småföretagarnas Riksförbund.
Prova webbplats kostnadsfritt i 3 månader
Därefter från 99 kr/mån. Ingen bindningstid, ingen startavgift.
Läs mer