Konverteringsoptimering - Call to action!

16/11/2017


När du har gjort alla stegen i serien om sökmotoroptimering kommer du förhoppningsvis att få fler besökare till din webbsida. Där gäller det sedan att få dem att göra det du vill - beställa en produkt, skicka in ett CV eller prenumerera på ditt nyhetsbrev till exempel. Detta kallas konvertering.

En webbsida kan ha flera olika konverteringsmöjligheter och de kan vara av olika stor betydelse för ditt företag. Som mått använder vi konverteringsgrad vilket innebär antal konverteringar/antal besökare. Fler besökare kan ge fler konverteringar, men konverteringsgraden kan vara lika stor som tidigare.

Varför ska du konverteringsoptimera?

Dels handlar det om att din webbsida ska fungera så bra och enkelt som möjligt för besökarna. De förväntar sig att de snabbt ska kunna hitta och beställa produkten de letar efter. Konverteringsoptimering är dessutom mer kostnadseffektivt än att locka fler besökare eftersom besökare som inte köper något inte ger någon avkastning.

I WM3 kan du jobba mycket med snygga CTA-knappar som troligen kommer öka din konverteringsgrad ordentligt. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Exempel!

Ljungbymaskin.se har CTA-knappar direkt på startsidan där de visar upp sin nya maskin. Detta har hittills genererat 2-3 fler relevanta intresseanmälningar i veckan.