Idag behöver jag inte reflektera över saker när jag jobbar i WM3 för det bara funkar - Maja Andersson

05/11/2019

Maja jobbar som Marknadsansvarig på Länstrafiken Kronoberg som idag använder sig av vårt publiceringsverktyg, WM3. Idag ska vi få följa Maja i hennes arbete med webben, digitala kommunikation och hur hon förhåller sitt arbete till WM3. 

 

Hej Maja, berätta om dig själv och vart du jobbar! 

Mitt namn är Maja och jag jobbar som marknadsansvarig på Länstrafiken Kronoberg. Jag har alltid varit kreativ lagd och gillar att skapa, när jag bestämde att det var den grafiska vägen jag ville gå så kom jag även fram till att om jag skulle ”kränga” någonting vill jag att det ska vara viktigt, att jag skulle bidra till en bättre värld genom det jag marknadsför. Det har blivit en röd tråd hos mina arbetsgivare.

På fritiden älskar jag att loppisfynda, jag har en kolonilott och nu i höst ska jag gå en keramikkurs. Jag bor här i stan tillsammans med min sambo och har gjort det nu i snart 13 år, jag är från Boden från början. Växjö är en bra stad, tycker jag, för här känns det som att alla människor här är innovativa och vill hela tiden framåt.

Vad jobbar du med på Länstrafiken Kronoberg? 

Vi är två marknadskommunikatörer på Länstrafiken, jag och Jenny. Jag har lite mer fokus på kommunikation kring buss och Jenny har mer fokus på kommunikation kring tåg, men det är väldigt flytande och vi backar upp varandra dagligen. Vi projektleder och skapar kampanjer, layoutar annonser och tryckt material. Vi har även ansvar för våra sociala medier och jag är huvudredaktör för vår webb.

Min tjänst är väldigt bred och det tycker jag är oerhört roligt, jag får göra olika saker varje dag och ingen är densamma. Just vår webbplats är en väldigt viktig del av mina arbetsuppgifter eftersom det är en så viktig kanal för våra resenärer. På vår webb finns vår reseplanerare, och även om jag inte sköter just den så är det viktigt att allt annat på hemsidan stämmer.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Ingen dag är den andra lik. Vi har många projekt som är igång parallellt hela tiden. Just nu arbetar vi med att byta ut hela vårt biljett-och betalsystem i ett projekt som vi intern för Framtidens resesystem. Det är ett stort projekt och det är där allt vårt fokus ligger just nu, det är så många saker som ska klaffa och så mycket info som ska ut i olika kanaler. Vi sitter just nu och tar fram en ny mallsida för webben som ska fungera som den stora informationssidan på webben ut mot kund.

På vilket sätt jobbar ni med webben idag?

Webbplatsen används som en plattform för all information inom vår kollektivtrafik. Det är alltifrån trafikinformation som förs in via vår trafikledning, nyheter för resenärer som jag lägger in, reseplaneraren med mera. Just nu håller vi på att uppdatera vårt extranät (som riktar sig mot förare och försäljningsställen) så att den känns lite fräschare. Sen har vi tillsammans med er gjort en kundanalys för att se vad våra besökare tycker är bra och mindre bra på webben för att vi ska kunna utveckla det till att bli ännu bättre.

Hur viktigt tycker du det är att synas digitalt?

Det är ju otroligt viktigt såklart, det är en snabb och smidig kanal att nå resenärer och kunder på. Min styrka ligger dock i tryckt material, så jag jobbar på att bli bättre på att jobba med rörligt material. Det är ett annat tankesätt rent dramaturgiskt, och det tar längre tid att producera film än exempelvis en annons. Men räckvidden tror jag är mycket större, så i slutänden är det värt det.

Något som jag måste tänka på extra mycket är att utgå från mobilläge när vi gör förändringar på webben idag. Över 70 % av våra besökare går in på vår webb via smartphone eller tablet vilket gör att vi självklart måste anpassa webben från det läget.

Vad skulle du säga är det mest effektiva med WM3 som verktyg och hur används det i ditt vardagliga arbete?

Jag har ju inte läst någon typ av UX-design, men jag tycker att WM3 som verktyg är väldigt användarvänligt, det har ett bra användargränssnitt att arbeta i. Det jag jobbar med mest i WM3 är modulen artiklar.

Det första jag gjorde när jag skulle sätta mig in i WM3 var att jag skapade en testsida som jag döpte till “Maja Testar”. Det kan ju finnas en rädsla av att publicera, att det skulle visas utåt och då är en testsida en bra grej att leka runt i, att lära sig systemet och mallarna.

WM3 funkar så bra i och med att man kan testa alla verktyg som bland annat tabeller, artiklar och listor på en sida som inte syns någonstans för att se hur det funkar och hur det skulle kunna se ut när man publicerar det.

Idag behöver jag inte reflektera över saker när jag jobbar i WM3 för det bara funkar. Det är som när bussen är i tid, då reflekterar man inte över det, det är när den inte i tid då man tänker på det.

Hur ser samarbetet ut mellan er och HL Design?

Jag tycker att vi har en bra dialog mellan oss idag. Oftast så är det så att vi (länstrafiken) bestämmer oss för att vi vill förbättra eller utveckla en del på webbplatsen. Därefter bokar jag in ett möte med Sebastian hos er, det är så himla smidigt att knata över till HL då ni bara ligger två kvarter bort från min arbetsplats. Oftast har jag med mig en skiss som jag gjort i InDesign eller en klipp- och klistra skiss från Photoshop som vi utgår ifrån. Utifrån skissen kommer ni sedan med förslag gällande UX och tillgänglighetsanpassning, det tycker jag fungerar jättebra!

Vad härligt att höra, tack för att du tog dig tiden att prata webb med oss!