"Att ha en hemsida i ständig utveckling har ökat våra möjligheter att växa"

03/02/2021

 

Träffa Lisa Rosqvist, Marknads- och kommunikations-ansvarig på Wexiödisk. Idag berättar Rosqvist om deras arbete på webben och lyfter deras extranät och produktväljare. Häng med och lyssna!

 

Hej Lisa, kan du berätta lite om dig själv och vad du jobbar med?

Jag är marknads- och kommunikationsansvarig på Wexiödisk sedan 6 år tillbaka, men samarbetet med Wexiödisk har pågått längre än så eftersom jag tidigare drev en reklambyrå där Wexiödisk var en av kunderna. Vi tillverkar idag diskmaskiner för professionellt bruk, alltså inte för hemmet men för restauranger, flygplatser, skolor, sjukhus med mera. Vi är idag 190 anställda och all produktion sker i Växjö. Wexiödisk grundades 1972 av tre smålänningar med ambitionen att skapa enkla, robusta och energisnåla diskmaskiner. Och på den vägen är det.

Hur viktigt är det för er att synas digitalt?

Våra möjligheter att synas digitalt ökade i samband med att vi startade ett samarbete med HL Design som erbjöd en helhetslösning vad gäller webbverktyget WM3. Det blev helt plötsligt enklare att uppdatera webbplatsen, enklare att skicka ut nyhetsbrev och när nu pandemin dök upp gav det oss ytterligare en anledning att utveckla vårt arbete digitalt och med plattformen WM3.

Vilka mål är viktigast för er att nå?

Idag har vi en hög marknadsandel på svenska marknaden men internationellt finns mycket att göra. Det kräver att vi har en bra webb - det är ju det första och största verktyget som vi har ut mot våra kunder och återförsäljare. Det är därför viktigt att vi har en bra och intressant webb som skapar mervärde för våra kunder!

Hur långt tycker du att ni har nått hittills med de verktygen som ni har idag?

Man blir ju aldrig klar! Och det tror jag inte man ska bli heller.  Kort efter att webben var klar tog vi tillsammans med er fram ett extranät som vi kallar för Mina Sidor Marknad, som lanserades i augusti 2020. Det är en portal för oss internt och för våra återförsäljare och konsulter. Där samlar vi allt aktuellt marknadsmaterial som t.ex bildmaterial, pressreleaser, kundcase, prislistor, ritningar och presentationsmaterial mm. När det väl är etablerat ordentligt kommer det att vara ett riktigt bra verktyg som sparar alla mycket tid.

Hur har arbetet med produktväljaren fungerat / påverkat er verksamhet?

Produktväljaren är ju lite rolig för det blir ju en interaktivitet med den som besöker vår webbplats, där man filtrerar fram rätt produkt utifrån sin verksamhet.  Detta är ett förberedande verktyg som förhoppningsvis senare leder till att vilja ha mer information om en produkt och som sedan leder till order.

Vad skulle du säga om möjligheterna som WM3-verktyget erbjuder?

Möjligheterna är många och jag tycker att verktyget är flexibelt och tillgängligt. Det är enklare att uppdatera, enklare att lägga in artiklar, enklare att länka, lägga till bilder mm, hela lösningen är mycket smidigare än vad vi hade tidigare. Nyhetsbrevet är en bra kommunikationskanal ut mot våra kunder och det är väldigt enkelt att hantera det med ert verktyg, WM3. Vi har också använt oss av verktyget för att göra enkäter och anmälningsformulär. Nu tittar vi även på ett utbildningsverktyg tillsammans, vilket också kommer vara unikt anpassat för oss på Wexiödisk. 

Vad härligt att höra och tack för att du tog dig tiden att prata webb med oss!