Sökmotoroptimering ger fler besökare del 5

26/10/2017


Nu börjar du bli varm i kläderna kring det här med SEO så vi kikar vidare på länkning i dagens inlägg. Vi går också igenom vad begreppet ankartext betyder. När du jobbar med länkning har du stor nytta av de nyckelord du definierat för din webbsida.

Ankartext

Ankartexten är den text du länkar. I den här texten är det alltså ordet ”texten” som är ankartext. Det finns olika sätt att använda ankartext, dem går vi igenom nedan!

- Exakt matchning
Detta innebär att du länkar till en annan webbsida med exakt de nyckelord du vill få bra resultat på. T.ex. ”Läs mer om webbutveckling på HL Design”. Då vi vill ranka bra på webbutveckling använder vi det ordet som vår ankartext för länken.

- Relaterad eller liknande fras
Länka på relaterade/liknande fraser som består av flera ord. T.ex. “Läs mer om hur våra webbutvecklare kan hjälpa dig att utveckla din webb".  Här blir det en omskrivning av nyckelordet som används som ankartext. Vi skulle också kunnat använda webbutvecklare som ankartext.

- Varumärket
En av de vanligaste ankartexterna kommer vara ditt företagsnamn. T.ex. HL Design hjälper dig med webbutveckling”.

- Naken URL
Det är tydligt, men blir lite långt om du inte har kortadresser, gör sig inte så bra i flytande text och ser helt enkelt inte lika professionellt ut. T.ex. “Läs mer om vårt utbud på http://hldesign.se/utbudet“.

- Generell
En generell ankartext är ännu ett vanligt sätt att länka. Då länkar du på ett generellt ord som ”här”.  T.ex “HL Design hjälper företag att skapa webbplatser som ger effekt. Läs mer här!” Obs! Denna typ av länkning är dock inget vi rekommenderar då den inte är tillgänglighetsanpassad för dem med synnedsättning.

Tips!

För bästa resultat i sökmotoroptimeringen varierar du sättet att använda ankartexter. Vi rekommenderar främst att du använder exakt matchning, relaterad fras och varumärkes-länkning.

Internlänkning

Sökmotorn uppskattar att snabbt kunna orientera sig mellan sidorna på din webbplats. Med hjälp av länkar till dina egna sidor underlättar du för sökmotorn som belönar dig med högre ranking. Om du har liknande produkter kan du från den ena sidan länka till en annan produkt kunden kanske kan tycka om. Eller så länkar du dem till en kontaktsida enligt exemplet nedan.

Exempel!

Tycker du att det lät intressant? Kontakta oss så berättar vi mer!
Här är ett par saker att tänka på när du internlänkar.

  • Lägg dina länkar på vanlig text i så stor utsträckning som möjligt. Undvik att länka bilder, grafiska element och rubriker.
  • Kommer du ihåg nyckelorden du tagit fram? Tänk på dem när du internlänkar och låt målsidornas nyckelord fungera som ankartext.
  • Glöm inte bort din webbsidas röda tråd. Det viktigaste är att allt flyter på och är logiskt för besökaren.

Extern inlänkning

Extern inlänkning betyder att andra webbsidor länkar till din webbsida. Om någon länkar till din sida ser sökmotorn detta som att din sida är bra. Många inlänkar betyder därmed att din sida och ditt innehåll är omtyckt och populärt vilket såklart är positivt ur optimeringssynpunkt.

Sökmotorn tittar dock inte bara på mängden länkar utan även kvaliteten på dem. Det kan vara bra att ha koll på vilken typ av inlänkar du har till din webbsida för att kunna påverka dess betydelse för optimeringen.

  • Vem länkar till din webbsida?
  • Är det en sida som funnits länge eller bara en dag?
  • Hur är sidan som länkar själv rankad?
  • Hur många externa inlänkningar har webbsidan?
  • Hur många webbsidor, förutom din, länkar sidan till?
  • Vad innehåller webbsidan? Är länken till din webbsida relevant för innehållet?
  • Från vilken typ av sida länkar den? Är det en startsida eller en undersida?
  • Hur har sidan länkat? Är det med ankartext i brödtexten eller via en bild?

Det var allt för dagens inlägg. Vill du få din webbsida analyserad eller hjälp med att göra de ändringar som krävs för att rankas högre? Kontakta våra redaktörer så får du hjälp direkt!