Sökmotoroptimering ger fler besökare del 2

05/10/2017


Dagens inlägg ska handla om det som syns i sökmotorernas resultatlista, det vill säga sidtitel och meta-beskrivning. Det är till stor del detta som gör att potentiella besökare väljer att klicka på länken till just din webbsida.

Exempel: På bilden nedan ser du hur det ser ut om du söker på Webbyrå, Växjö.

Jag kommer på ett par ställen nämna att du ska arbeta in dina nyckelord, det är dem du kom på efter att ha läst det första inlägget i serien om sökmotoroptimering.

Sidtitel (SEO-titel)

Sidans titel visas på flera ställen, bland annat som den klickbara länken i sökmotorers sökresultat, längst upp i webbläsarfönstret eller som namn på den webbläsarflik du använder. Det är dessutom ofta sidtiteln som blir den länkade texten om du eller någon annan delar med sig av en länk på flera sajter.

Därför är det viktigt med en tydlig och korrekt titel på varje sida. Tänk på att den ska vara kort, max 65 tecken inklusive blanksteg och innehålla lämpliga nyckelord så tidigt som möjligt.

SEO-beskrivning

SEO-beskrivningen är det som syns under rubriken på bilden ovan. Det ska vara en kort, säljande text som beskriver vad din webbsida erbjuder. Precis som med titeln ska den vara unik för varje sida och ha ett max antal tecken på 150 tecken. SEO-beskrivningen skrivs som en sammanhängande text där du ska ha med dina viktigaste nyckelord.

Kort och gott ska du beskriva din företagsidé i en mening på 150 tecken - lätt som en plätt!  

Så här gör du i WM3

Logga in på din webbsida i WM3 och öppna valfri sidas inställningar.

Därefter väljer du fliken som heter SEO och fyller i webbsidans SEO-titel samt SEO-beskrivning innan du klickar på spara.

Det var allt för dagens inlägg. Vill du få din webbsida analyserad eller hjälp med att göra de ändringar som krävs för att rankas högre? Kontakta våra redaktörer så får du hjälp direkt!